Hoe effectief communiceren als leidinggevende?
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat een multinational gemiddeld $62,4 miljoen per jaar verliest, als gevolg van gebrekkige interne communicatie. Niet enkel de grote organisaties ‘betalen de prijs’ voor slechte communicatie, hetzelfde geldt voor KMO’s. Effectief communiceren op de werkplek blijft essentieel voor de betrokkenheid en productiviteit van je werknemers.
HR Power deelt graag met jou enkele handvaten voor effectieve communicatie binnen jouw team en de gehele organisatie.
1. Wees aandachtig en luister
Luisteren naar je medewerkers is van groot belang. Geef tijdens een gesprek geen versnipperde indruk, maar geef jouw volle focus en aandacht aan je collega of medewerker. Stel open vragen, onderbreek je medewerker niet, en herhaal af en toe van wat je begrepen hebt.
Tracht, naast de verbale communicatie, ook oog te hebben voor de lichaamstaal van je medewerker. Denk aan een frons, gezichtsuitdrukking, stemgeluid/toon, oogcontact (of het vermijden ervan),.. Het begrijpen of opmerken van dergelijke lichaamstaal zal jou als leidinggevende helpen om beter contact te maken met je medewerker. Uiteraard zijn (online/offline) face-to-face gesprekken hiervoor het meest aangewezen.
2. Open vizier
Voor je in gesprek gaat met je medewerker, is het belangrijk om bij jezelf af te toetsen hoe je in het gesprek stapt. Ben je gestresseerd of heb je enorm slecht geslapen? Wees je ervan bewust dat jouw gemoedstoestand het gesprek (negatief) kan beïnvloeden.
De kans is dan groter dat je anderen verkeerd interpreteert, dat je veronderstellingen gaat maken of zelf verwarrende signalen zal uitzenden. Merk je bij jezelf dat je het gesprek niet in alle rust of kalmte kan aangaan? Dan is het wellicht beter om het gesprek uit te stellen en op een ander moment in te plannen.
3. Communicatiestijl
Een team bestaat uit verschillende mensen en bijgevolg ook verschillende persoonlijkheden. En dat brengt vaak ook verschillende manieren van communicatie met zich mee.
Denk al eens aan de mensen binnen je eigen organisatie of team. Is er iemand altijd erg direct in zijn of haar communicatie? Dan zal deze persoon het zelf ook appreciëren als jij als leidinggevende naar hem/haar direct communiceert. Heb als leidinggevende oog voor de manier van communiceren van je teamleden en medewerkers. Het zal jou helpen om jouw communicatie (en stijl) beter af te stemmen en je communicatie effectiever te maken.
Interesse in een kennismakend gesprek? Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op met Bart Menschaert op 0479 570 151, via bart@hr-power.be. Of plan ineens een gratis inspiratiesessie in via de knop onderaan.