Inzetbaarheidsbevorderende maatregelen bij ontslag: wat moet je als werkgever weten?

Sinds 1 april 2025 gelden in België nieuwe regels voor inzetbaarheidsbevorderende maatregelen bij ontslag. Deze maken deel uit van de federale Arbeidsdeal en zijn ook wettelijk verankerd.

De bedoeling? Werknemers ondersteunen in hun verdere loopbaan én werkgevers mee verantwoordelijk maken voor een zachte landing na ontslag.

Maar wat betekent dit nu concreet voor jouw organisatie? Lees verder en ontdek wat zo’n maatregelen precies inhouden, wat je verplichtingen zijn als werkgever en wat je wanneer in orde moet brengen:

1. Wat zijn inzetbaarheidsbevorderende maatregelen?

De nieuwe regeling vloeit voort uit de Arbeidsdeal van de federale regering, die inzet op een hogere werkgelegenheidsgraad via activering. Concreet verplicht de wet werkgevers om in bepaalde ontslagsituaties te investeren in de inzetbaarheid van werknemers. Dat kan in de vorm van:

  • Opleidingen (erkend door de bevoegde overheden)
  • Bijkomende outplacement (bovenop de huidige outplacementverplichting)
  • Loopbaanbegeleiding en/of -coaching

De maatregelen moeten worden georganiseerd via een erkende externe dienstverlener (denk maar aan loopbaancentra of outplacementbureaus) en hebben als doel de werknemer zo snel mogelijk aan een nieuwe baan te helpen.

👉 Goed om te weten: de werknemer kan – in overleg – mee bepalen hoe deze begeleiding eruitziet. Er is dus ruimte voor maatwerk.

2. Wanneer ben je als werkgever verplicht te investeren?

De nieuwe regels gelden voor ontslagen werknemers binnen de privésector met een opzegtermijn van minstens 30 weken. In dit geval moet je als werkgever maximaal 1.800 euro investeren in inzetbaarheidsbevorderende maatregelen.

  • Vanaf de aanvang van de opzeggingstermijn hebben de ontslagen werknemers het recht om afwezig te zijn van het werk – met behoud van loon – voor het volgen van deze inzetbaarheidsbevorderende maatregelen.

Als de werknemer ontslagen wordt met een verbrekingsvergoeding, moet hij of zij zich beschikbaar houden voor het volgen van deze maatregelen.

Uitzonderingen voor deze verplichtingen gelden voor werknemers die op pensioen kunnen gaan binnen 12 maanden, of bij ontslag door herstructurering.

3. Hoe wordt de waarde van de maatregelen berekend?

De wet stelt dat je als werkgever een equivalent van maximaal 1.800 euro moet voorzien. Bij een ontslag met opzegtermijn wordt dit bedrag berekend op basis van het brutoloon van de werknemer (inclusief sociale bijdragen, vakantiegeld en eindejaarspremie).

Dit maximumbedrag is ook onderhevig aan indexatie en wordt jaarlijks geïndexeerd op 1 januari.

4. Wanneer heb je recht op een terugbetaling via de RVA?

De RVA voorziet een terugbetaling van maximaal 1.800 euro per ontslagen werknemer, enkel als aan onderstaande voorwaarden is voldaan:

  • De maatregelen zijn effectief uitgevoerd en werden georganiseerd via een erkende dienstverlener
  • De totale waarde bedroeg maximaal 1.800 euro
  • Alles is correct gedocumenteerd én binnen de wettelijke termijnen uitgevoerd

De terugbetaling vraag je digitaal aan via het portaal van de RVA, met alle nodige bewijsstukken (facturen, overeenkomst, bewijs van deelname…).

Worden de maatregelen niet uitgevoerd of niet correct gerapporteerd?
Dan verlies je het recht op terugbetaling.

5. Wat moet wanneer gebeuren?

Hieronder vind je een kort overzicht van jouw verplichtingen als werkgevers:

Meteen na het ontslag

  • Opstellen plan inzetbaarheidsmaatregelen, al dan niet in samenspraak met de ontslagen werknemer

< 1 maand na ontslag

  • Sluiten van een overeenkomst met een erkende dienstverlener

< 6 maanden na ontslag

  • Opstart van de maatregelen. De werknemer wordt hierbij vrijgesteld van arbeid met behoud van het loon.

Let op: met oog op het behouden van de terugbetalingen via de RVA, moet de inhoud en duur van de maatregelen correct worden vastgelegd in het personeelsdossier.

6. Hoe helpt HR Power jouw organisatie?

Deze nieuwe regelgeving heeft als bedoeling ontslagen werknemers sneller terug aan het werk krijgen. Daarnaast is het ook een mooie kans voor jouw beeld als goede werkgever.

Helaas komt er ook heel wat extra administratief werk bij kijken waar je helaas niet om heen kunt. Als HR-partner kunnen we jou hierin bijstaan:

✅ We zorgen voor een concrete planning binnen de opgelegde deadlines
✅ We zoeken een betrouwbare, erkende dienstverlener
✅ We volgen de deadlines én administratie stipt op
✅ We zorgen dat je als werkgever in orde bent voor de terugbetaling bij de RVA

Onze HR-experten begeleiden je gedurende het volledige traject. Zo kan jij je focussen op je onderneming. Ontdek ons aanbod via onderstaande knop:

Meer informatie

Aarzel niet om vrijblijvend contact op te nemen, of plan onmiddellijk een kennismakingsgesprek in via de knop rechts onderaan deze pagina.