Waarom opwaartse feedback minstens even belangrijk is als feedback geven

Het geven of ontvangen van feedback is voor velen een moeilijk onderwerp. Het verplicht ons om ons kwetsbaar op te stellen. Toch is het van onschatbare waarde voor de goede werking van je bedrijf of organisatie.

We zijn het allemaal gewoon dat leidinggevenden op regelmatige basis feedback voorzien op het geleverde werk. Maar minstens even belangrijk, zo blijkt uit een studie van UGent@Work, is feedback in de omgekeerde richting. Dat noemen we ‘opwaartse feedback’.

In deze blog verkennen we het belang van feedback tussen medewerker en leidinggevende, de voordelen ervan én hoe je dit kan implementeren binnen de dagelijkse bedrijfswerking (en zo werkt aan een betere feedbackcultuur). Veel leesplezier!

Wat is opwaartse feedback? 

We spreken van opwaartse feedback wanneer medewerkers feedback geven aan hun leidinggevenden. Het doel hiervan is om leidinggevenden inzicht te geven in hun functioneren, hun leiderschapsstijl en de manier waarop hun beslissingen en gedrag ervaren worden binnen het team.

Waarom is opwaartse feedback van belang? 

Uit de studie van UGent@Work blijkt dat het geven én vragen van feedback als leidinggevende een positieve impact heeft op je team:

  • Het verhoogt de betrokkenheid binnen het team
  • Het bouwt een cultuur van ‘psychologische veiligheid’: je medewerkers voelen zich veilig om feedback te geven.
  • Medewerkers vragen spontaan méér feedback van hun leidinggevende als deze het ‘goede voorbeeld’ geeft

Als rolmodel open je dus zo de dialoog en creëer je een veilige omgeving voor je medewerkers waar feedback vragen en geven normaal is, en zelfs aangemoedigd wordt. Toch zijn hier enkele valkuilen om waakzaam over te zijn…

De valkuilen van opwaartse feedback

Opwaartse feedback is pas écht effectief als het op de juiste manier gebeurt en er ook effectief iets mee gedaan wordt. Wees daarom extra waakzaam voor de volgende zaken:

1. Sociaal-wenselijke antwoorden

Wanneer de machtsafstand te groot is, loop je het risico dat je medewerkers terugvallen op sociaal-wenselijke antwoorden, hetzij om hun eigen imago te beschermen, hetzij om jou een plezier te doen.

Wat is de oplossing? Vraag om heel concrete voorbeelden aan je medewerkers (bv. “Wanneer liep het gisteren precies mis?”) of combineer mondelinge feedback met anonieme kanalen.

2. Te vage of te brede vragen

Goede feedbackvragen zijn specifieke vragen. Denk maar aan vragen over specifieke situaties waarin zaken fout zijn gelopen. Probeer deze zoveel mogelijk te schetsen.

Wanneer je te algemeen blijft (bv. “Hoe vind je mijn leiderschap?)” krijg je logischerwijs algemene antwoorden terug. Terwijl je net op zoek moet gaan naar diepgaandere, betekenisvolle feedback.

Wat is de oplossing? Maak gebruik van kaderende vragen om gedetailleerde en actiegerichte antwoorden uit te lokken. Denk bv. aan “wat is één routine die ik morgen kan schrappen om jouw workflow te verbeteren?” of “welk signaal van mij roept bij jou stress op?”

3. Er wordt niets mee gedaan

Uit onderzoek blijkt dat het schadelijker is om feedback te vragen zonder er iets mee te doen, dan geen feedback te vragen. Bouw dus een systeem voor jezelf waarmee de feedback bij de juiste partij terechtkomt, en dat deze wel degelijk opgevolgd én teruggekoppeld wordt.

Door regelmatig terug te koppelen binnen het team, toon je enerzijds dat de feedback gewaardeerd wordt (wat op z’n beurt meer aanmoedigt om meer feedback te geven), en toon je anderzijds dat er wel degelijk iets mee gedaan wordt.

Conclusie

Goede, constructieve feedback is iets wat zowel je medewerkers als je organisatie in staat stelt om te groeien en te evolueren. Op regelmatige basis aangeven wat je als positief ervaart of wat je niet waardeert, is essentieel voor een constructieve samenwerking in beide richtingen.

Opwaartse feedback is dan ook iets dat je als leidinggevende moet accepteren en omarmen. Door er op een juiste manier mee om te gaan versterk je eenvoudig de band tussen je medewerkers én creëer je een veilige omgeving waar iedereen beter van wordt.

Ben je op zoek naar tips over het geven van goede, constructieve feedback? Dan is deze blog misschien ook een aanrader.

Contacteer ons

Aarzel niet om vrijblijvend contact op te nemen, of plan onmiddellijk een kennismakingsgesprek in via de knop rechts onderaan deze pagina.